چند نوع پایه خیاطی داریم؟

چند نوع پایه خیاطی داریم؟

اگر شما هم در صنعت خیاطی فعالیت می کنید، برای انجام کار به چرخ خیاطی صنعتی نیاز خواهید داشت.

این چرخ خیاطی ها مخصوص کارهای طولانی هستند و با سرعت بالایی کار می کنند و بسته به نوع خرید شما نتایج متفاوتی را ارائه می دهند. برخی از ماشین‌های دوخت برای کاربردهای متفاوتی ساخته شده اند که از جمله آن ماشین چرخ برای درزها و دوخت های خاص می باشد، بنابراین در زمان خرید باید مطمئن شوید که نوع مناسبی از ماشین‌ها را برای هدف خود تهیه می‌کنید. انواع دوخت موجود در یک چرخ خیاطی صنعتی و خانگی می تواند متفاوت باشد. چندین نوع دوخت مجزا وجود دارد که هر کدام بین یک تا هفت نخ نیاز دارند. دوخت های ساده  پرکاربردترین دوخت ها در خیاطی های صنعتی هستند و شامل دوخت های مختلفی می شوند. یکی دیگر از ویژگی های مهم اندازه و سرعت چرخ خیاطی صنعتی می باشد. چرخ خیاطی های گران‌تر می‌توانند دوخت های بیشتری را ارائه دهند و همچنین پایه های مختلف آن ها کار مفیدی انجام دهند.

انواع پایه چرخ خیاطی

·       پایه دوخت زیپ

برای خیاطان جدید، یادگیری نحوه دوخت زیپ می تواند سخت باشد، اما برای بسیاری از پروژه ها این مهارتی ضروری می باشد. زیپ‌ها بست‌های مفیدی برای طیف وسیعی از لباس‌ها از جمله مانتو و شلوارها و همچنین اقلام غیر پوشاک مانند روکش بالش، مبل و کیف هستند. زیپ‌ها از دکمه‌ها و گیره‌ها قوی‌تر هستند. همچنین این پتانسیل را دارند که به راحتی ظاهری زیبا و مرتب به انواع پروژه‌های خیاطی اضافه کنند. این راهنما به شما برای دوختن زیپ به یک درز با استفاده از چرخ خیاطی کمک می کند .

بسته به پروژه و اولویت خود، می توانید زیپ های فلزی یا پلاستیکی را انتخاب کنید. زیپ‌های فلزی مستحکم‌تر می باشند، اما در رنگ‌های محدود به فروش می‌رسند. زیپ‌های پلاستیکی مقاومت کمتری دارند، اما در طیف رنگی زیاد و زیبایی وجود دارند .صرف نظر از این که کدام نوع زیپ را انتخاب می کنید، با زیپی که مناسب کار شما است شروع کنید. اگر زیپ پلاستیکی خیلی بلند است، می توانید آن را در جایی که می‌خواهید به پایان برسد کوتاه کنید و قسمت اضافی آن را ببرید. برای زیپ‌های فلزی، زیپ را موقتاً جدا کنید، و دندان‌های اضافی را که بیشتر از طول دلخواه شما هستند را بردارید، زیپ را مجدداً وصل کنید و به دوختن ادامه دهید.

قبل از دوخت، مطمئن شوید که پایه دوخت زیپ روی چرخ صنعتی شما نصب شده است. پایه زیپ به چرخ خیاطی اجازه می دهد تا بتوانید زیپ را روی لباس مرتب تر بدوزید و کمتر اذیت شوید. بدون این که مانعی برای دوختن ایجاد کند. پایه دوخت زیپ یک خط دوخت منظم ایجاد می کند که دوخت زیپ به راحتی صورت گیرد و لبه های زیپ پنهان شوند.

همچنین بخوانید: نحوه کار با چرخ خیاطی 

·       پایه دوخت جادکمه

برای جادکمه زدن در انواع چرخ های خیاطی عوامل دیگری مانند ضخامت پارچه، مواد تثبیت کننده و غیره نیز بر روی دوخت تاثیر دارند، بنابراین همیشه باید قبل از شروع جادکمه زدن، روی یک پارچه کوچک چند کوک آزمایشی بدوزید.

اندازه مناسب برای جادکمه زدن :برای دکمه ای با قطر ۱۵ میلی متر (۹/۱۶ اینچ) و ضخامت ۱۰ میلی متر (۳/۸ اینچ) جادکمه لازم است، جادکمه باید روی ۲۵ میلی متر (۱ اینچ) تنظیم شود. فقط از جادکمه که به طور خاص برای این دستگاه طراحی شده است استفاده کنید. استفاده از هر پایه جادکمه دیگر ممکن است منجر به آسیب دستگاه شود. اگر پارچه ای می دوزید که نیاز به جا دکمه دارد، باید پایه جادکمه را روی دستگاه نصب کنید. همچنین، برای ایجاد جادکمه‌های مرتب و بی‌نقص، یک پایه جادکمه در کارتان ضروی است. بنابراین باید مراحل، جادکمه زدن و فواید آن را بدانید،

پایه جادکمه در هنگام خرید باید همراه چرخ خیاطی باشد، تا زمان جادکمه زدن روی انواع لباس مشکلی نداشته باشید و به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید. برای استفاده از پایه جادکمه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پایه نصب شده روی دستگاه را بردارید و آن را با پایه جادکمه عوض کنید تا بتوانید روی پارچه جادکمه بزنید. این یک ابزار استاندارد در بیشتر ماشین های خیاطی مدرن می باشد.

·       پایه دوخت زیپ مخفی

شما برای دوخت زیپ مخفی به یک پایه زیپ مخفی نیاز دارید. برخلاف برخی از پایه‌های ناکارآمد ماشین‌های تخصصی، این پایه‌ها ارزشمند اما ارزان هستند. شما می توانید یک زیپ نامرئی را با استفاده از یک پایه استاندارد بدوزید، و از نتیجه کار خود لذت ببرید. برای این که زیپ کاملاً در پشت لباس پنهان شود، درز باید به دندانه های زیپ نزدیک باشد( بسیار نزدیک )و زیپ باید به درستی با پارچه تراز شود. به همین دلیل ما به یک پایه زیپ مخفی مخصوص نیاز داریم که دندانه های زیپ را به پارچه نزدیک کند و فرآیند دوخت زیپ را آسان کند. ابتدا

پایه زیپ نامرئی را به ماشین چرخ  خود وصل کنید. قسمت های درز را باز کنید و زیپ را در زیر پایه قرار دهید و دندان های داخل راهنما در سمت راست قرار دهید. سوزن را پایین بیاورید و شروع به دوختن از قسمت پایه زیپ تا انتهای زیپ کنید و در حین حرکت پین ها را از روی زیپ بردارید. مراقب باشید که چینش بین زیپ و پارچه شل نشود. ابتدا و انتها لباس را بدوزید نخ ها را ببرید و زیپ را ببندید تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی پیش می رود. حالا وقت دوخت نصف دیگر زیپ می باشد که به همین روش ادامه دهید.

·       پایه دوخت چرم

پایه دوخت چرم سوزن را به طور مکانیکی روی مواد چرمی می‌راند و قطعات چرم را به هم می‌دوزد. درحالی که بسیاری از انواع چرخ خیاطی های که در دسترس هستند این پایه را ندارند. بیشتر آن ها برای استفاده در طیف وسیعی از دوخت لباس ساخته شده اند. اکثر چرخ خیاطی ها قادر به دوخت انواع پارچه های از جنس پنبه، پارچه نخی، نایلون، ابریشم مصنوعی، کتانی، و غیره می باشند.

حداکثر ضخامت دوخت؛ برخی از ماشین های دوخت برای دوخت چرم سبک و متوسط طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای دوخت زین و چرم ضخیم و سنگین طراحی شده اند. چرخ خیاطی را انتخاب کنید که برای دوخت ضخامت چرمی که با آن کار می کنید و برای شما کاربرد دارد طراحی شده باشد.

اندازه نخ؛ برخی از چرخ های خیاطی به دارای نخ های نازک تری برای دوخت چرم هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند از نخ با اندازه بسیار بزرگتر استفاده کنند. بیشتر چرخ خیاطی های مخصوص چرم سبک و متوسط ​​می توانند از نخ های ۳۳ تا ۱۳۸ استفاده کنند. و برخی از چرخ های خیاطی می توانند تا سایز نخ ۲۰۷ یا ۲۷۷ استفاده کنند. بسیاری از چرخ خیاطی های سنگین می توانند تا سایز ۴۱۵ را استفاده کنند. بیشترمحصولات چرمی مانند کیف پول و کیف مدرسه از سایز نخ ۴۱۵استفاده می کنند.

·       پایه دوخت چین سوزنی

اگر چرخ خیاطی که خریداری می کنید پایه چین سوزنی داشته باشد که کارتان راحت است اما نگران نباشید با پایه معمولی هم می توانید این کار را انجام دهید، برای انجام این کار روی لباس ابتدا یک دور دوخت درشت انجام دهید. بعد از دوخت پارچه را از زیر پایه در بیاورید و نخ آن را بکشید در این صورت چین روی لباس خود ایجاد می کنید، اما باید بگوییم که این نحوه چین دادن به لباس چین های منظمی ایجاد نمی کند. در واقع پایه چین سوزنی این مزیت را دارد که چین های منظم و مرتبی را روی لباس شما ایجاد می کند.

همچنین بخوانید: آموزش نخ کردن چرخ خیاطی 

·       پایه نوار اریب

اگر دوخت نوار اریب روی لبه لباس یا هر پارچه دیگر  کار سختی است نگران نباشید در صورت وجود پایه مخصوص می توانید به راحتی پایه نوار اریب را روی دستگاه نصب کنید و نوار اریب را به لبه پارچه و لباس خود بدوزید، یکی از مزیت پایه این است که هنگام دوخت از چین خوردن پارچه جلوگیری می کند، این پایه مدل های مختلفی دارد البته کار پایه نوار اریب فقط دوختن نوار اریب آماده به لباس است. دهانه ورودی پایه را می توانید در اندازه دلخواه تنظیم کنید و به وسیله یک پیچ آن را کم و زیاد کنید از ۵تا ۲۰ میلی متر قابل تغییر است.

·       پایه دوخت کش

شما می توانید با نصب پایه مخصوص دوخت کش، انواع کش های پهن و باریک، دوخت ربان و … را بدوزید. حتی این پایه فقط برای دوخت کش استفاده نمی شود بلکه دو لبه پارچه را نیز می توانید روی هم قرار دهید و بدوزید. به طور کلی چرخ خیاطی های مدرن امروز با توجه به قیمت بالاتری که دارند کارایی و عملکرد خوبی ارائه می دهند و سبب می شوند خیاط ها چه مبتدی و چه حرفه ای بتوانند به بهترین نحو از چرخ خود استفاده کنند.

·       پایه سردوز

اگر چرخ شما از آن دسته چرخ هایی باشد که پایه سردوز را داشته باشد. دیگر نیازی به خرید چرخ سردوز ندارید و با این پایه می توانید کار خودتان را انجام دهید. استفاده از این پایه از دستگاه سردوز آسان تر است، و فقط تنها کاری که باید انجام دهید تعویض پایه چرخ است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با انواع پایه های خیاطی همراه با کاربردهای آن آشنا کردیم. اگر شما نیز قصد داریم وارد حرفه خیاطی شوید، حتما باید این مباحث آشنایی کافی داشته باشد و چنانچه در این بخش هنوز سوالی در ذهن خود دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما بتوانند راهنمایی کامل تری داشته باشند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

One thought on “چند نوع پایه خیاطی داریم؟

  1. mar mar says:

    مقالات این سایت نه تنها به عنوان یک منبع اطلاعات موثق، بلکه به عنوان یک راهنمای قابل اطمینان در دنیای پیچیده چرخ خیاطی صنعتی شناخته می‌شه واقعا. به شدت پیشنهاد میکنم بهتون🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.