چگونه با چرخ خیاطی صاف بدوزیم؟

چگونه با چرخ خیاطی صاف بدوزیم؟

دنیای مدرن و پیشرفته امروزه تنها به قشر دکتر و مهندس نیاز ندارد! هستند حرفه هایی که لازمه زندگی و بقای این دنیای پیچیده بوده و به ظاهر اهمیت بسیاری ندارند. حرفه خیاطی یکی از این حرفه های گمنام بوده که به ظاهر ساده اما پر مشغله به نظر می رسد. افرادی که دستی بر هنر دارند اهمیت این حرفه را به خوبی می دانند. اگر از یک فرد معمولی درباره نحوه دوخت و عملکرد چرخ خیاطی بپرسید به اختمال زیاد جواب خواهد داد که چرخ خیاطی های قدیم دشوار بوده اما مدل های امروزی و جدید هیچ سختی یا رمز و رازی ندارند و ‌تنها بایستی نوع دوخت را تنظیم کرد. اما این تصور کاملا اشتباه است. شما تا چه میزان از علم خیاطی آگاهی دارید؟ آیا نحوه صاف دوختن با چرخ خیاطی را بلد هستید؟ انواع کوک ها را چطور؟ اگر شما نیز همانند من فکر می کنید صاف دوختن با چرخ خیاطی آسان است، پس با ما همراه باشید!

چگونه با چرخ خیاطی صاف بدوزیم؟

خیاطان حرفه ای اصولا از روی نوع دوخت و تمیزی کارشان مشخص می شود. شاید تا به حال دیده باشید که افراد بسیاری در هنگام تحویل لباس خود، به تمیزی دوخت و کار دقت کرده و بر اساس آن مهارت خیاط را ارزیابی خواهند کرد.

اگر‌چه از نظر بسیاری از افراد صاف دوختن ساده ترین کار با چرخ خیاطی است اما بالعکس این کار به ظاهر ساده نیازمند مهارت های پیچیده و ترفندهای حرفه ای است. برای اینکه بتوانید درز های لباس تان را صاف بدوزید، نیازمند یادگیری مهارت های هستید که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت اما پیش از آن بهتر است با دلایل صاف ندوختن چرخ خیاطی آشنا شوید.

دلایل صاف ندوختن چرخ خیاطی

·       سرعت چرخ خیاطی زیاد است.

پروژه های دوخت مختلف نیاز به سرعت های متفاوت دوخت دارند. اگر سرعت دوخت متناسب با نوع پارچه نبوده و با سرعت بالا دوخت را انجام دهید، کنترل دوخت از دست شما خارج شده و نمی توانید صاف بدوزید. خطوط ناهماهنگ دوخت سبب ظاهر نامرتب دوخت و کاهش زیبایی لباس می شود.

·       چشم و دست شما در هنگام دوخت هماهنگ نیست.

در صورتی که چشم و دست شما در هنگام دوخت هماهنگ نباشد، دوخت به صورت نامنظم و نامرتب خواهد بود. توجه داشته باشید که در هنگام خیاطی بهتر است تمام تمرکز خود را بر روی دوخت پارچه مورد نظر گذاشته و حواس تان را پرت مسائل فرعی نکنید.

·       تنظیمات دوخت مربوط به چرخ خیاطی شما صحیح نیست.

امروزه استفاده از چرخ خیاطی های کامپیوتری نسبت به قدیم رواج بیشتری داشته و از سرعت و‌کیفیت دوخت بهتری در مقایسه با چرخ های قدیمی برخوردار هستند. تنظیمات دوخت مربوط به هر نوع پارچه متفاوت بوده و بایستی پیش از دوخت تنظیمات چرخ خیاطی خود به لحاظ سرعت و تنظیم نخ ماسوره و یا نخ سوزن را بررسی کنید.

همچنین بخوانید: چند نوع چرخ خیاطی داریم؟

مهارت هایی برای صاف دوختن با چرخ خیاطی

برخی از مهارت های خیاطی قابل اکتساب بوده و برخی دیگر به کمک ابزارهای مدرن امکان پذیر است. مهارت در هر حرفه ای نیازمند صبر و تمرین است. دوخت و دوز نیز از این قائده مستثنی نبوده و برای حرفه ای شدن نیازمند صبر و تمرین بسیار دارید. در ادامه به بررسی چند راهکار برای دوخت صاف خواهیم پرداخت.

۱٫    دوخت با کاغذ

برای قدم اول مهارت های حرفه ای صاف دوختن بهتر است دوخت با کاغذ یا پارچه های کهنه را تمرین کنید. در صورتی که می خواهید با کاغذ تمرین کنید بایستی نوع سوزن چرخ خیاطی را تعویض کنید.

۲٫    پارچه مورد نظر را به خوبی بشوئید.

برخی از پارچه ها دارای چروک های بسیاری بوده که همین امر سبب دوخت نامنظم و نامرتب پارچه می شود. پیش از دوخت بهتر است پارچه به خوبی شسته شده و اتو بزنید. این کار باعث می شود چروک های پارچه به حداقل رسیده و دوخت به صورت منظم و صاف انجام شود. در برخی از انواع پارچه های گیاهی و الیافی، لبه های پارچه پس از شست و شو چروک بسیاری برداشته و اجازه دوخت صاف را نمی دهد در این صورت اتو کشیدن قبل از دوخت الزامی است.

۳٫    ترسیم نقطه چین یا خط راست

از دیگر مهارت های صاف دوختن با چرخ خیاطی، ترسیم خط چین یا خط راست به کمک گچ یا صابون است. شما می توانید محل دوخت صاف خود را با استفاده از خط کش و به کمک یک قطعه گچ‌ یا صابون، خط صاف را ترسیم کرده و بر روی خط بدون انحراف دوخت را شروع کنید. توجه داشته باشید که خط باید بر روی پارچه کاملا مشهود بوده و قابل تفکیک سازی با پارچه پس زمینه باشد. اثر صابون و گچ پس از شست و شو از بین خواهد رفت. در این راهکار ترسیم خط صاف نسبت به خط چین توصیه می شود. زیرا خط چین سبب پرتی حواس خیاط در هنگام دوخت می شود. در هنگام دوخت بر روی سوزن تمرکز نکرده و تنها باید به پارچه و خط ترسیم شده دقت کرد.

۴٫    استفاده از مگنت هدایت پارچه

یکی از ابزارهای مدرن و کاربردی در صاف دوختن پارچه با چرخ خیاطی، مگنت هدایت پارچه است. این قطعه خاصیت آهنربایی داشته و روی میز کار جلوی قسمت دوخت پارچه خواهد چسبید. این قطعه سبب جلوگیری از لیز خوردن یا انحراف پارچه به خصوص برای پارچه هایی با جنس حریر که قابلیت لغزندگی دارند، بسیار مناسب است. زاپاس چرخ خیاطی در فاصله ای میان مگنت هدایت و سوزن چرخ خیاطی نصب شده و لبه پارچه به مگنت خواهد رسید. مگنت هدایت پارچه از قیمت بالائی برخوردار نبوده و شما به راحتی می توانید آن را خریداری کرده و برای دوخت صاف پارچه خود استفاده کنید. اگر به دلایلی امکان خریداری مگنت هدایت پارچه را ندارید، بهتر است با یک تکه مقوا و چسب مگنت هدایت پارچه را بسازید.

۵٫    استفاده از یک کش برای دوخت

برای دوخت صاف با چرخ خیاطی می توان از یک کش پهن استفاده کرد. کش پهن را در فاصله مناسب دوخت قرار داده و مطابق با آن دوخت را در فاصله تنظیم شده به صورت صاف بدوزید. قرار دادن کش پهن یا یک تکه مقوا با عرض مشخص شده جهت نصب در کنار پایه چرخ خیاطی برای تنظیم فاصله دوخت از لبه پارچه و دوخت منظم و صاف بسیار کاربردی است. کش یا مقوا در این شیوه نقش یک راهنما یا خط چین برای دوخت صاف دارد.

۶٫    دوخت ساده در لبه پارچه

از دیگر راهکارهای موثر در دوخت صاف لبه پارچه با چرخ خیاطی، یک دوخت ساده در کناره پارچه است. شما می توانید دوخت ساده را مماس بر لبه پایه چرخ خیاطی قرار داده و در طول مسیر بایستی لبه پایه بر دوخت قبلی مماس باشد. انحراف از دوخت ساده سبب دوخت نامنظم می شود. این تمرین و یا مهارت نیاز به حوصله و صبر بیشتری داشته تا کاربر مبتدی به راحتی بتواند در دوخت صاف حرفه ای شود. با اینکه در این شیوه اتلاف وقت بسیاری برای کاربر فراهم می شود، اما توجه داشته باشید که این شیوه کاربردی برای افراد مبتدی به خصوص برای تمرین بر روی پارچه های کهنه بسیار موثر است.

همچنین بخوانید: معرفی انوع چرخ خیاطی صنعتی 

چند ابزار مهم در دوخت صاف با چرخ خیاطی

اگر با مهارت های بالا و تمرین بسیار از پس دوخت صاف با چرخ خیاطی بر نمی آیید؛ بهتر است از ابزارهای زیر استفاده کنید:

·       دستگاه دوخت درز مغناطیسی

در صورتی که می خواهید یک درز را صاف بدوزید، بهتر است دستگاه مغناطیسی درز را به چرخ خیاطی متصل کرده و دوخت صاف خود را تمرین کنید. نصب دستگاه مغناطیسی با توجه به طول درز بستگی داشته و بایستی در جایی نصب شود که پارچه قابلیت حرکت یا لیز خوردن را نداشته باشد.

·       نوار چسب کاغذی یا نوار نقاشی

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در دوخت صاف، نوار چسب کاغذی است. شما می توانید از یک تکه نوار چسب کاغذی یا نوار نقاشی در کنار درز و پایه چرخ خیاطی استفاده کرده و ردیف های صاف و موازی را دوخت بزنید.

·       دستگاه راهنما

این دستگاه یک ابزار کوچک برای نصب در پشت چرخ خیاطی بوده که سبب می شود تا دوخت چرخ به صورت صاف و مرتب انجام شود. این ابزار دارای یک پیچ در ناحیه پشت خود بوده که به پایه چرخ خیاطی متصل می شود. برای نصب بهتر است پیچ را شل کرده و میله را از طریق سوراخ به پایه وصل کنید.

·       پایه دوخت لبه چرخ خیاطی

از دیگر ابزارهای کاربردی برای تنظیم فاصله دوخت در لبه های پارچه، پایه دوخت لبه چرخ خیاطی بوده که همواره فاصله معینی را از لبه بریده پارچه حفظ خواهد کرد.

جمع بندی

آیا صاف دوختن با چرخ خیاطی برای شما نیز نوعی معضل به شمار می رود؟ درزهای لباس تان گاهی صاف یا گاهی نامرتب است؟ کیفیت دوخت شما به عنوان یک خیاط چگونه است؟ مبتدی یا حرفه ای؟

با خرید یک چرخ خیاطی خانگی یا صنعتی به احتمال زیاد به دنبال یادگیری انواع مهارت های دوخت و دوز هستید. دوخت های بسیاری وجود داشته که فرد با مهارت های مبتدی تا حرفه ای قادر است پروسه دوخت لباس را تسریع ببخشد. یکی از پرکاربردترین دوخت ها، دوخت ساده است. دوخت ساده یکی از ساده ترین دوخت ها با چرخ خیاطی بوده که معمولا برای دوخت انواع درزها به کار می رود. این دوخت ساده، نیازمند یک سری مهارت یا ابزار بوده که معمولا خیاطان حرفه ای از این شیوه ها استفاده می کنند. اگر برای دوخت ساده دچار مشکل هستید و یا در این زمینه کمی مبتدیانه عمل می کنید؛ بهتر است مهارت های درج شده در این مقاله را مدنظر داشته و از ترفندهای حرفه ای در این زمینه استفاده کنید.

سوالات متداول:

[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h2″ question-0=”سرعت چرخ خیاطی چه تاثیری بر روی دوخت صاف دارد؟” answer-0=”سرعت زیاد چرخ خیاطی و یا عجله زیاد در هنگام دوخت تنها سبب دوخت نامرتب شده و کیفیت کار کاهش می یابد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”دوخت صاف چه نوع دوختی است؟” answer-1=”دوخت ساده در واقع یک نوع دوخت محکم بوده که مستقیما با نخی از بالا و پایین بهم متصل می شود.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”- آیا تنظیم نخ سوزن و ماسوره در دوخت صاف تاثیری دارد؟” answer-2=”نخ ماسوره و نخ سوزن بایستی دقیقا در وسط دو پارچه به هم گره خورده باشند. به طور مثال اگر نخ ماسوره به رنگ مشکی بوده و رنگ نخ سوزن زرد باشد در هنگام دوخت مرتب و صاف بایستی نخ سوزن بر روی پارچه و نخ ماسوره در زیر پارچه دیده شود. ” image-2=”” count=”3″ html=”true”]

‫5/5 ‫(1 نظر)

2 thoughts on “چگونه با چرخ خیاطی صاف بدوزیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.