انواع چرخ خیاطی صنعتی و بررسی ویژگی‌های آنها

چرخ خیاطی صنعتی بایو

انواع چرخ های صنعتی برای دوخت و دوز بسیارند که هر یک دارای ویژگی های خاصی می باشند و تنها می‌توانند یک کار را انجام دهند. چرخ‌های صنعتی برای دوخت و دوز در ابعاد زیاد هستند که هر یک دارای ویژگی‌های خاص می‌باشند و تنها می‌توانند یک کار را انجام دهند برخلاف چرخ‌های خانگی که یک چرخ چندین قابلیت دارد چرخ صنعتی تنها دارای یک قابلیت است. چرخ‌های بسیاری وجود دارند که بنابر نوع استفاده می‌توان آنها را انتخاب نمود. اما نیاز است یکسری از ویژگی‌های چرخ خوب را بشناسید تا بتوانید دقیقاً چرخی که مد نظرتان است را خریداری نمائید.

به جز چرخ‌های صنعتی نوع دیگری از چرخ‌ها وجود دارند که ویژگی‌هایی خاص دارند، در واقع نه در دسته و نوع صنعتی هستند و نه در دسته خانگی. این چرخ‌ها ریزه کاری‌هایی خاص را انجام می‌دهند مانند اینکه تنها می‌توانند دو پارچه را هم سطح هم کنند و درزهای آن را بدوزند و یا اینکه تنها جا دکمه بزنند. این چرخ‌ها مانند چرخ‌های صنعتی تنها می‌توانند یک نوع کار را انجام دهند و توانایی کار دیگری را ندارند.

انواع چرخ خیاطی صنعتی و کاربرد آنها
چرخ خیاطی های صنعتی معمولاً در تولید انبوه پوشاک استفاده می شوند. چرخ خیاطی صنعتی برقی بوده و با سرعت بسیار بالایی کار می کند. چرخ خیاطی صنعتی انواع مختلفی دارد. چرخ خیاطی خاصی برای ساخت کلاس های درز و دوخت خاص ساخته شده است.

برای داشتن دانش عمیق در مورد چرخ خیاطی، انواع چرخ خیاطی در این پست آورده شده است. کاربرد این ماشین ها نیز با یک مثال ذکر شده است. این به مبتدیان کمک می کند تا کاربرد دستگاه را در ساخت محصولات رایج تجسم کنند.

انواع چرخ خیاطی صنعتی با بررسی ویژگی‌های آن

چرخ خیاطی صنعتی برای استفاده در کارگاه‌ها و کارخانه و تولیدی طراحی شده اند در این مکان‌ها به دلیل دوخت و دوز در حجم زیاد و ابعاد وسیع نیاز است که چرخ‌هایی مقاوم وجود داشته باشند که موتوری بسیار قوی داشته باشند تا بتوانند این حجم از دوخت و دوز را پاسخگو باشند. در ادامه چند نمونه از چرخ خیاطی‌های صنعتی را بررسی خواهیم نمود.

چرخ خیاطی دارای صفحه کار استوانه‌ای (Cylinder Bed)

صفحه کار این چرخ کاملاً برعکس مدل مسطح است و به شکل استوانه می‌باشد. یک استوانه‌ای باریک و افقی که پارچه در هنگام دوخت به دور آن قرار می‌گیرد. قطر این استوانه در چرخ‌های مختلف، متفاوت می‌باشد و از ۵ تا ۱۶ سانتی متر متغیر است. از این نوع چرخ‌های خیاطی برای دوخت کفش هم استفاده می‌شود.

چرخ خیاطی Post-bed

این نوع چرخ خیاطی صنعتی درون یک میز قرار می‌گیرد که یک موتور خارجی و بسیار مجهز در زیر میز قرار می‌گیرد و در واقع همان موتور چرخ خیاطی می‌باشد. این چرخ‌ها دارای ستونی عمودی هستند که روی صفحه کار تخت چرخ قرار دارد و طول آن از ۱۰ تا ۴۵ سانتی متر متغیر است. ماسوره‌، ماکو و پارچه پیش‌بر این چرخ درون این ستون عمودی قرار داد. از این نوع چرخ معمولاً برای متصل کردن علائم و نشانه‌ها روی لباس‌ها، دوخت چکمه و دستکش استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید که :

لوازم جانبی چرخ خیاطی

ویژگی‌های چرخ خیاطی خوب

اگر می‌خواهید چرخ خیاطی خوبی را انتخاب کنید به موارد زیر پیش از خرید چرخ خیاطی دقت کنید؛

* ابتدایی‌ترین موضوع این است که بتوانید هدف خود را انتخاب نمائید. دقیقاً بدانید که چیزی می‌خواهید تا در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید و بتوانید به راحتی تصم`یم بگیرید.

* چرخ خیاطی مناسب باید قابلیت دوخت انواع پارچه‌های ضخیم را داشته باشد. در این حالت به هیچ وجه نیازی نیست که چرخ خیاطی فشار بیش از حد برای دوخت و دوز وارد شود زیرا چرخ به صورت تخصصی توانایی دوخت چنین پارچه‌هایی را دارد.

* از جمله موارد مهمی که باید به آن دقت نمائید این است که به نمایندگی و ضمانت چرخ خیاطی توجه کنید. چرخ خیاطی خوب و با کیفیت دارای نمایندگی‌های متعددی است و خدمات پس از فروش مناسبی را به شما ارائه می‌دهد. قبل از خرید حتماً اطمینان حاصل نمائید که ار فروشگاه‌های اصلی خرید می‌کنید.

* چرخ خیاطی باید قابلیت سوزن پایین داشته باشد تا بعد از توقف دستگاه، سوزن را در موقعیت بالا یا پایین قرار دهد.

* سبک بودن چرخ خیاطی نیز از جمله عوامل دیگر است که برای حمل و جا به جایی آسان‌تر مهم است.

* چرخ خیاطی باید صدای کمی داشته باشد خصوصاً چرخ خیاطی خانگی، زیرا اگر قرار باشد به صورت حرفه ای با چرخ خیاطی کار کنید بهتر است صدای چرخ کم باشد تا باعث آزار شما نشود زیرا در دراز مدت می‌تواند آزار دهنده نیز باشد.

* جنس بدنه چرخ خیاطی باید استحکام بالایی داشته باشد تا به سادگی دچار ترک و شکستگی نشود.

* بهتر است چرخ خیاطی دارای قابلیت‌های متعددی باشد زیرا می‌تواند زمان و مدت کار را کاهش دهد. در حال حاضر چرخ خیاطی‌ها به روز شده اند و دارای برنامه‌های دوخت و دوز و قابلیت‌های زیادی هستند که می‌توانند کارهای خیاطی را سریع‌تر انجام دهند.

همچنین بخوانید :

نحوه کار با چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی‌های خاص

یک دسته از لوازم یدکی چرخ خیاطی  هستند که خارج از دسته صنعتی و خانگی قرار می‌گیرند. در واقع این چرخ‌ها دارای ویژگی‌هایی خاص هستند که می‌توانند تکمیل کننده کار دوخت باشند.

چرخ خیاطی سردوز (Overlock)

از این نوع چرخ خیاطی برای دوخت قسمت‌های کناره پارچه استفاده می‌شود که می‌تواند مانع از بیرون زدگی نخ شود و در عین حال کناره‌های لباس را مرتب می‌کند. البته در برخی از مدل‌های جدید این چرخ هنگام دوخت، لبه‌های پارچه به طور خودکار برش می‌خورند و به همین دلیل لبه‌ها و درزهای ضخیم پارچه‌ها به سرعت و آسان دوخته می‌شوند. سرعت این نوع از چرخ‌ها بسیار بالا و از ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه متغیر است.

در این چرخ خیاطی از ۲ تا ۹ دوک نخ به طور همزمان استفاده می‌شود و برای زدن کوک‌ها به چندین سوزن نیاز است. چرخ‌های سردوز بیشتر در کارهای صنعتی و تولیدی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اگر در خانه نیز کار خیاطی حرفه ای انجام می‌دهید این نوع چرخ‌ها کار آمد خواهند بود.

دستگاه های اورلاک در دوخت ۳ نخ، ۴ نخ و ۵ نخ روی لبه موجود می باشد. یک دستگاه اورکلاک می تواند انواع مختلفی از بخیه ها مانند کلاس دوخت ۵۰۳، کلاس دوخت ۵۰۴ و کلاس دوخت ۵۱۲ را ایجاد کند.

هدف: این دستگاه برای سرجینگ پانل های پوشاک (به عنوان مثال: سرینگ پانل های شلوار) و برای دوخت لبه استفاده می شود. از این نوع ماشین ها بیشتر در دوخت لباس بافتنی برای دوخت لبه استفاده می شود. مانند دوخت درز کناری تی شرت با استفاده از دستگاه اورلاک انجام می شود.

چرخ خیاطی با قابلیت گلدوزی

چرخ‌هایی با قابلیت گلدوزی که مخصوص و ویژه این کار هستند و می‌توانند بسیار دقیق و سریع این کار را انجام دهند. این چرخ‌ها که اغلب از نوع کامپیوتری هستند و الگوهای بسیاری را برای گلدوزی در اختیار فرد قرار می‌دهند که از آن استفاده نماید. در حافظه این نوع چرخ‌های خیاطی گلدوزی کامپیوتری می‌توان طرح‌ها و الگوهای زیادی را ذخیره کرد تا هر زمان که لازم بود از آن‌ها استفاده نمود.

۱٫ دستگاه دوخت قفل تک سوزن

این دستگاه دوخت قفلی (کلاس دوخت ۳۰۱) می سازد. بخیه های قفلی با یک نخ سوزن و یک نخ بوبین شکل می گیرند. این یک چرخ خیاطی پرکاربرد است و برای دوخت کلاس ۳۰۱ استفاده می شود. نسخه اصلی تا کنترل شده توسط کامپیوتر در این دسته ماشین موجود است.

هدف: دستگاه های دوخت قفل تک سوزنی برای اتصال دو یا چند لایه پارچه به یکدیگر استفاده می شود. این دستگاه برای دوخت مواد سبک، متوسط و سنگین استفاده می شود.

۲٫ چرخ خیاطی فلت لاک

به این دستگاه چرخ خیاطی روکش دوخت می گویند. چرخ خیاطی فلت لاک معمولاً دارای ۲ تا ۳ سوزن است. برای دستگاه دوخت روکش زیرین، ۲ نخ سوزن از مواد عبور می کند و با ۱ نخ حلقه ای که دوخت در قسمت زیرین درز قرار می گیرد، بین حلقه ها عبور می کند. چرخ خیاطی فلت لاک دوخت هایی مانند استیچ کلاس ۴۰۶ ایجاد می کند.

دستگاه های فلت لاک در دو نوع تخت و سیلندر موجود می باشند.

استفاده از این دستگاه ها: دستگاه های فلت لاک برای سجاف کردن آستین و پایین محصولات بافتنی استفاده می شود. دستگاه روکش دوخت را می توان در هر قسمتی از لباس برای اهداف تزئینی استفاده کرد.

دستگاه دوخت قفل تخت
دستگاه قفل تخت / دستگاه دوخت لبه روکش (نوع تخت تخت)

۳٫ از بازو تغذیه کنید

از این دستگاه در ساخت درزهای مسطح و نمدی استفاده می شود. نخ های دو سوزن دوخت زنجیره را تشکیل می دهند.

به عنوان مثال از این دستگاه برای دوخت درزهای کنار پیراهن و زیر بغل و برای دوخت اینز شلوار جین استفاده می شود.
از بازو تغذیه کنید
دستگاه بازو را تغذیه کنید

 

تصویر درز کنار پیراهن/اینز جین

۴٫ دستگاه اتصال دکمه

دستگاه مخصوصی که فقط برای دوخت دکمه در لباس استفاده می شود. اندازه های مختلف دکمه را می توان با تغییر تنظیمات در همان دستگاه وصل کرد.

چرخ خیاطی دکمه ای
هدف: ضمیمه کردن دکمه ماشین دکمه و نخ را به صورت خودکار می دوزد.

۵٫ دستگاه سوراخ دکمه

از این دستگاه برای ایجاد سوراخ دکمه روی لباس استفاده می شود. سوراخ دکمه ها را می توان با تراکم دوخت های مختلف ساخت. مانند پیراهن، شلوار، و پیراهن پولو و غیره.

چرخ خیاطی دکمه ای

۶٫ ماشین بارتاک

دوخت بارتاک برای تقویت درز و جزء لباس ساخته شده است. مانند اتصال حلقه تسمه و در قسمت پایین دهانه جیب کناری، ضربه زدن انجام می شود.

دستگاه دوخت بارتاک

۷٫ چرخ خیاطی زیگزاگ:

از این دستگاه برای دوخت زیگزاگ استفاده می شود. مورد استفاده در تولید سوتین، تولید ژاکت.

دیگر مقالات مفید بایو :

نکاتی برای خرید سردوز صنعتی

عیب یابی چرخ های خیاطی

چند نوع پایه خیاطی داریم؟

‫5/5 ‫(1 نظر)

2 thoughts on “انواع چرخ خیاطی صنعتی و بررسی ویژگی‌های آنها

  1. میلاد صفایی says:

    آموزش ها در این سایت واقعاً کاربردی و مفید هستند. به طور مداوم مطالب جدید و جذابی ارائه می شود و من همیشه با لذت آموزش ها را تماشا می کنم.

  2. آلین سروری says:

    از زمانی که با مقالات چرخ خیاطی صنعتی این وبسایت آشنا شدم، تجربه خیاطی و خرید چرخ های من برای کارخونه ام به طور چشمگیری بهتر شده واقعا ممنونم🧡

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.